Huomaan työssäni jatkuvasti kuinka helposti yksi Leanin tärkeimmistä periaatteista, ihmisten kunnioittaminen, unohtuu pelkän tehostamisen ja säästöjen tavoittelun seurauksena.
Mutta mitä se ihmisten kunnioittaminen tässä yhteydessä sitten tarkoittaa?
Mulla olis siihen kolme pointtia :)
Kommunikoidaan arvostusta: Eli yksikertaisesti kerrotaan työntekijöille kuinka paljon heidän panostaan arvostetaan ja kuinka tärkeässä roolissa he ovat prosessien parantamisessa.
Otetaan palautetta vastaan: Aktiivinen kuuntelu ja palautteen hyödyntäminen osoittaa kunnioitusta työntekijöitä kohtaan. (Ei tarkoita kuitenkaan sitä, että kaikesta pitäisi aina olla samaa mieltä ja kaikki aloitteet toteuttaa. Hyvään yrityskulttuuriin kuuluu myös se, että asioista voidaan rohkeasti olla eri mieltä.)
Ymmärretään, että sana "prosessi" sisältää aina myös sen parissa työskentelevät ihmiset. Prosesseja kehitettäessä tai muutettaessa täytyy aina huomioida myös miten muutokset vaikuttavat ihmisten päivittäiseen työhön.
Prosessit kyllä tehostuvat ja säästöjäkin syntyy SEURAUKSENA siitä, että ihmiset tuntevat olevansa arvostettuja ja heidän työpanostaan pidetään merkityksellisenä.
Jos tämä aihe kiinnosti, niin puhun ihmisten kunnioittamisesta lisää Yellow Belt-kurssilla.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.