Seuraavaan Green Belt -ryhmään ilmoittautuminen on nyt käynnissä. Lue täältä lisää!

Säästöjä vai parannusta?

Uncategorized Dec 17, 2025

 

Lean Six Sigma projektien onnistumista mitataan usein sillä, että kuinka paljon säästöjä niillä on saavutettu. Ja projekteja myös valitaan sen perusteella kuinka paljon säästöjä voitaisiin saavuttaa. 

 

Ja tämä on sellanen osa-alue mistä minä en Lean Six Sigmassa pidä yhtään. 

 

Hieman kärjistäen voisin sanoa, että on tekopyhää ensin puhua siitä kuinka tehdään asiakaslähtöistä parantamista ja kuinka tärkeää asiakkaan kuunteleminen on...mutta sitten kuitenkin mitataan onnistumisia vaan sillä kuinka paljon säästetään rahaa.

 

En tykkää.

 

Pahimmillaan säästöjen jahtaaminen johtaa siihen, että alkuperäinen filosofia unohtuu kokonaan.

 

Eräs lääkäri kertoi minulle, että heillä Lean oli näkynyt käytännön työssä niin, että oli LIINATTU hoitoavustajat kokonaan pois. Ja lääkärit tekivät sitten käytännössä heidänkin työt, eli esimerkiksi hakivat tavaroita, järjestelivät ja siivosivat. 

 

Tällä lääkärillä ei ymmärrettävästi ollut kovin hyvä kuva Leanistä.

 

Säästöt tulee kyllä usein siitä, että jonkun työn tekemiseen tarvitaan vähemmän resursseja (on se sitten rahaa, ihmisiä, tai materiaaleja).

 

Mutta vasta sitten kun on ENSIN parannettu prosessia niin, että joistain resursseista tulee siinä kyseisessä prosessissa tarpeettomia. Sitten voidaan ohjata vapautuneita resursseja sinne missä niitä tarvitaan enemmän.

 

Minkään yrityksen tai organisaation tarkotus ei ole saada aikaan säästöjä. Minkään yrityksen tarkotus ei tulisi olla se, että tehdään mahdollisimman paljon rahaa. Vaan se että palvellaan niitä asiakkaita mahdollisimman hyvin. Ja jos siinä onnistutaan yrityksessä paremmin kuin kilpailijat, niin seuraus on kyllä lopulta myös se, että tehdään paljon rahaa.

 

En kuitenkaan tarkota sitä, etteikö yrityksissä ja muissakin organisaatioissa tulisi olla tiukka kulukuri. Ei sitä rahaa tietysti kannata mihinkään hukata. Mutta ei myöskään hakea säästöjä asiakkaan kustannuksella. Tai sillä, että laitetaan ihmiset painamaan kovemmin ja kovemmin töitä.

 

Se on kovin lyhytnäköistä hommaa se.

 

Hukan vähentäminen prosesseista tarkottaa siis täysin eri asiaa kuin ihmisten vähentäminen.

 

Itse ajattelen niin, että kun saadaan turhaa työtä vähennettyä ja sitä kautta palveltua asiakkaita paremmin, niin silloin niitä asiakkaita tulee jatkossa todennäköisesti enemmän. Ja sitten pystytään samoilla resursseilla tekemään enemmän sitä niin sanottua arvoa tuottavaa työtä.

 

Aiheesta lisää Lean Six Sigma Green Belt -kurssilla.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.